Új trend: Brutalizmus – egyedi weboldal 2017-ben

Szerző:
Kategória: dizájn

A divattrendekkel az az egyik gond, hogy amikor uralnak egy piacot, mint a művészeti vagy kulturális, a követők egyszer csak megelégelik a kemény munkát, hogy megőrizzék egyediségüket. Miközben mind modernül és trendinek néznek ki, egy idő után nehéz megkülönböztetni egyiket a másiktól.

A formatervezési és divatipar különösen érintett a kérdésben, és ez alól a webdizájn sem kivétel. Csak nézzük meg a 2014 óta fejlődő trendeket, amik még 2016-ban is kifejtették hatásukat. Hadd találjam ki: egy egyedi weboldal (talán az Öné is) így néz ki most: egy nagy, teljes képernyőt elfoglaló képpel vagy videóval kezdődik, előterében néhány “Mi…”-vel kezdődő mondat a személyről vagy brand-ről, amit néhány szekció követ nagy felületű képekkel vagy szövegekkel, néhány mérföldkő animált adatokkal, majd ügyfélvélemények, kötelező jelleggel. Végül – a hab a tortán – egy akcióra felhívó gomb egy kis hívogató szöveggel körítve.

generic

 

Egyedi weboldal, ami nem is annyira egyedi

Az a probléma a divat-követő dizájnokkal, hogy a nagyon különböző tapasztalatú, képzettségű és tehetségű webfejlesztők mind ugyanazt a néhány divatos sablont követik és használják, ezért nem derül ki, hogy

melyik webfejlesztő

  • értette meg a megbízója üzleti célját,

  • elemezte a leendő weboldal célcsoportjának igényeit, és

  • gondolta végig, hogy az elkészítendő weboldal mennyire lesz alkalmas marketing kampányok alapjául szolgálni.

Az sem derül ki, hogy melyik webfejlesztőnek van elegendő üzleti tapasztalata, hogy a megbízója számára a fentieket érthetően, szakzsargon nélkül magyarázza el.

Így aztán nagyjából egy időben nagyjából sok egyforma “egyedi weboldal” jelenik meg az interneten, amik dizájnban nem sokban különböznek egymástól.

egyedi weboldal

 

Itt vagyunk 2017-ben, és azt látjuk, hogy az elmúlt 2 évben a kis helyi vállalkozásoktól kezdve a nagy globális brand-ekig mind ugyanazt csinálták, nagyon hasonló dizájnt követtek – és ezzel szinte mindenki egyformává vált. Bármilyen weboldalt is tervez, ne kövesse tovább – itt az idő a változtatásra!

 

behance

A minimalista dizájn unalmas. A lapos dizájn halott. Egyedi weboldal? Legyen “brutális”!

Életének utolsó éveiben Steve Jobs valószínűleg nem volt tisztában azzal, hogy az elmenetele után nagyon hamar egy új dizájn stílus üti föl a fejét, aminek kimondott célja az Apple által teremtett dizájn-kultúra megölése a maga minimalista megközelítésével. A minimalizmus egyik alapvetése az volt, hogy magát az eszközt is minimalista csomagolásba rejtette, így a kezelőfelületének is minimalistának kellett lennie. E dizájn stílusok közül a legnagyobb teret a lapos dizájn koncepció szerezte az elmúlt két évben.

flat-vs-realism

“A brutalizmus visszatérés a “laposság előtti” korszakhoz, árnyékok és átmenetek használatával, de már egy új módon.”

A korrektség kedvéért voltak elmozdulások a realizmus felé a Material Design és a Lapos 2.0 bevezetésével, de mára, ami igazán nagy változás a lapos dizájnhoz képest, az az, amit Brutalizmusnak neveznek. A Brutalizmus  egy visszatérés a laposság előtti korszakhoz, árnyékok és átmenetek használatával, de már egy új módon. Álljon itt alább a Brutalizmus néhány meghatározó eleme. Ha ezeket figyelembe veszi a weboldala tervezésénél, biztos lehet benne, hogy ki fog tűnni a tömegből:

Használjon színeket

A kicsi színes foltok kora a nagy szürke háttér előtt lejárt. Használjon élénk színeket. A weboldala meséljen történetet nem csak szöveggel, hanem színekkel is. Ne féljen nagy, színes felületeket használni akár egymás szomszédságában, egy oldalon belül.

spotify

 

Barátkozzon a színátmenetekkel

Az átmenetek tilosak voltak a lapos dizájn korában. A Material Design visszahozta őket, de egy kissé zavarosan, de mostanra a Brutalizmus szerves részei ismét. Ne habozzon nagy, színátmenetes felületeket alkalmazni, akár előtte egy szintén átmenetes oldalelemmel.

bloomberg

Szabálytalan elrendezés

Ha körülnéz a weben, szépen dobozokba rendezett tartalmú weboldalakat talál – a dobozok rácsozatba, sorokba, oszlopokba rendezettek, és így szabályosak. Vegye a bátorságot és alkalmazzon rácsnélküli elrendezést a tartalma számára. Egy asszimetrikus elrendezéssel fel fogja magára hívni a figyelmet.

fellows

 

A legjobb sztori az Ön története

Bízzon Önmagában, az Ön története egyedi. Legyen vonzó; ne másolja, amit a többiek csinálnak. Tegye és jelenítse meg azt, amiről azt gondolja, a legjobban szolgálja a brand-jét. Kezdjen neki leírni a saját történetét. Ez lehet egy bekezdésnyi szöveg, vagy csupán egy ikon meg egy szlogen, ami elég erőteljes ahhoz, hogy ott tartsa az érdeklődőt az oldalon, és rávegye, hogy továbbgörgessen.

egyedi weboldal

 

A vízszintes szekciók túlhaladottak. “Gyúrjon” egy formabontó elrendezésre

A vízszintes szekciókra felszabdalt weboldalakat már minden webfejlesztő használja, így unalmasak lettek. Hallatni akarja a hangját 2017-ben? Készíttessen játékosabb elrendezést, ferde, átlós vonalakkal. Akár meg is oszthatja a képernyőt asszimetrikus oszlopokra.

egyedi weboldal

 

Az igazi ízt a cinemagraph-ok adják meg

A web visszatérésében Burutális gyökereihez a kezdeti internet-dizájn sok eleme éledt fel. Szinte egy weboldal sem volt a Netscape Navigátor alatt, ami ne mutatott volna legalább egy animált GIF-et, és mostanra az internet ismét valami mozgóra szomjazik. Ez adott életet az új, cinemagraph-nak nevezett elemnek, ami az álló és mozgó képrészletek kombinációja. Használja fel ezt az érdekes újszülöttet az igazán egyedi weboldal elkészítéséhez.

cinemagraph

 

Hiteles fotóanyag

Ha csak egy tanácsot fogad meg 2017-re, ez legyen az: lehetőleg kerülje a lélektelen és elcsépelt stock fotókat a weboldalán. Senki nem fog bízni a szolgáltatásában vagy termékében, ha így dekorálja azt. Készít(tes)sen saját profi fotókat vagy  – ha nem túl nagy a büdzséje – használjon fel egyet a sok ingyenes képtárból, amik hiteles fotókat kínálnak valódi emberektől, igazi érzelmekkel a való világból: freeforcommercialuselittlevisualspicjumboUnsplashlifeofpixthestocksimcreator

egyedi weboldal

Konklúzió:

Ez a cikk nem azért készült, hogy kimerítően felsorolja a 2017-es webdizájn trendeket, hanem azzal a céllal íródott, hogy megmutassa, melyek lehetnek azok az elemek, amik egy magasabb szintre emelhetik a weboldalát, megkülönböztetve azt a sok megszokottól. Rengeteg webfejlesztő és -ügynökség készít sablonos weboldalakat és számláz értük akár 6 számjegyű összeget. Nem, nem kell feltétlenül drágának lennie egy weboldalnak ehhez – lehet, hogy elég egy kicsit átgondolni, mit szeretne, és talán adni az új, Brutális dizájn trendnek egy esélyt!


Köszönet Maxiar Firouzmand-nak az inspirációért.

Legújabb cikkek

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!