A tömeges email vége?

Szerző:
Kategória: marketing

Használ Ön tömeges email küldő szolgáltatást? Amennyiben használ, hogyan gondol rá: tömeges email, email marketing vagy valami más? Megpróbáltam összeszedni néhány gondolatot, pro és kontra érvet a témában. Először viszont nézzük meg, mi is a tömeges email küldés valójában.

Mi az a tömeges email?

A tömeges email egy egyszerű (vagy egyszeri) küldés, ami kimegy egy teljes címlistára anélkül, hogy a lista szét lenne válogatva bármilyen szempontból, például, hogy kit érdekelhet a levél tartalma és kit nem.

A kifejezés az email küldés hőskorából ered, amikor az volt a nagy ötlet, hogy az egyenkénti levélváltás helyett egyszerre sok embernek el lehetett küldeni ugyanazt. Abban az időben az internet olyan volt, mint a Vadnyugat (most sem kevésbé vad, csak máshogy), és szabályok híján bármit meg lehetett tenni. A tömeges email maga volt az ingyenreklám!

Spam-to-buy-lists-to-spam-1024x536

Egy klasszikus SPAM, amit elkapott a szűrő.

Az idők során kifejlődtek marketing szabályok és spam-szűrő szoftverek, amik a problémák egy részén enyhítettek, de a tömeges email küldés ettől még fennmaradt. Amint feliratkozik egy levelezőlistára, beleegyezik, hogy bármilyen üzenetet elfogad a küldőtől, amíg le nem iratkozik (arról nem is beszélve, ha nem is iratkozott fel).

Ahogy az email marketing virágzott és érlelődött az évek során, a tömeges email küldés kifejezés elvesztette népszerűségét főleg a negatív értelme miatt, és lecserélődött olyan elnevezésekre, mint hírlevél, vagy email kampány. Aztán ezekkel az elnevezésekkel együtt jöttek olyan innovációk, amikkel a marketingesek jobban személyre szabott, jobban szétválogatott (~ szegmentált), és hál’ istennek kevésbé agresszív emaileket tudnak küldeni. Ezekről a fejlesztésekről később még lesz szó.

A tömeges email küldés mire jó?

Leggyakrabban cégek használják a tömeges email lehetőséget, hogy üzenjenek valamit a hallgatóságuknak vagy bejelentsenek valamit mindenkinek egyszerre: egy akciót, korlátozott idejű ajánlatot, hírcsokrot vagy friss szakmai cikket. Bármelyik ilyen esetben a tömeges email célja, hogy rávegye a címzettet egy felhívással, hogy tegyen meg valamit.

A felhívás nem feltétlenül a “most-vedd-meg”. Ehelyett megpróbálhatja rábeszélni a címzettet, hogy olvasson el egy szakcikket, értékeljen egy terméket, amit korábban megvásárolt, vagy nézzen meg egy ismertető anyagot azzal a szolgáltatással kapcsolatban, amire éppen feliratkozott. Ha a tömeges email nem hív fel egy akcióra, akkor csak időpocsékolás a küldő részéről.

Mik a tömeges email előnyei és hátrányai?

Céges brand ismertsége: előny!

Gondoljon a tömeges email küldésre, mint egy tévéreklámra. Ha kereskedelmi csatornát néz, reklámokat fog látni. Ha rajta van a címlistán, reklámlevelet kap. Sem a tévéreklám, sem a tömeges email nem nézi, hogy Ön kicsoda, és mi érdekli – csak az arcába tolja az üzenetet.

Tehát a tömeges email annak egy módja, hogy egy üzenetet minél több emberhez eljuttassunk egyszerre minden különösebb erőlködés nélkül. Ha Ön tömeges emailt küld rendszeresen, akkor a saját brandjét megpróbálja a versenytársaié elé helyezni ügyfelei, érdeklődői fejében csak azzal, hogy többször jelenik meg a bejövő postafiókjukban. Persze csak addig, amíg nem érzik magukat bombázva, és le nem iratkoznak.

Az viszont tény, hogy minél többen olvassák az üzenetet, annál nagyobb a konverzió (~vásárlás) valószínűsége.

Mindenkinek ugyanazt az üzenetet: hátrány

Sörétes puskával lőni viszont nem mindig a célravezető módszer. Ha több ezer címzettnek ugyanazt a levelet küldjük el, az sokszor személytelennek fog tűnni.

Például azok, akik a szakmai blogját olvassák szívesen, nem feltétlenül érdeklik az akciók, illetve akiket érdekel egy új termékváltozat, nem biztos, hogy egy szakmai cikkért vannak oda. Ha egy tömeges email mindkét csoportnak kimegy, könnyen lehet, hogy az egyik csoport köszöni szépen, és nem kér belőle.

“…a tömeges email igazából nem törődik a fogadó álláspontjával. Minden nem várt levelet spam-nak nevezünk, és a legtöbb nem releváns email egyben nem várt. A tömeges email küldés definíciója szerint nem releváns, mivel nem küldhetünk pontosan ugyanolyan üzenetet sokezer olvasó számára úgy, hogy arra minden címzett ugyanúgy rezonáljon.”

Ennél van hatékonyabb ügyfélszerzés: hátrány

Túl azon, hogy a tömeges email kéretlen és személytelen lehet, nem a legjobb módszer a pénzcsinálásra. Habár a nagyszámú email biztosan hoz konverziót is, ezt nem azért teszi, mert lenne stratégiája, hanem egyszerűen azért, mert “szőnyegbombázik”, és valakiket véletlenül eltalál. Ha célzott hírlevelet küldene helyette, még akkor is több ügyfelet szerezne, ha kevesebb címzettnek menne ki a levél, ráadásul ezt a stratégiát többször is lemásolhatná.

Demac Media 2016-os elemzése: a célzott emailek csak 5%-át tették ki az összes elküldöttnek, viszont az összes eDM forgalom 32%-át hozták.

A tömeges email törvénytelen lehet: hátrány

Az EU-ban a nem várt tömeges emaileket tiltja a törvény: tilos reklámlevelet küldeni a címzett előzetes írásos hozzájárulása nélkül. A törvényi megfelelési kényszer ezért sok növekvőfélben lévő céget késztet az email marketing stratégiájának újragondolására.

Ha mégis tömeges email küldést használ, hogyan hozhatja ki belőle a legtöbbet?

Mindannyian tucatnyi reklámlevelet kapunk naponta, és ha ezekből a legtöbb tömeges emailnek tűnik, mi különbözteti meg őket egymástól? A legtöbbször nem sok minden…

A legfontosabb az lehet, hogy legyen a levélben egyértelmű cselekvésre való felhívás. A címzett számára világos kell legyen, hogy milyen cselekvésre buzdítjuk, és ha átkattint, ott azt kapja, amit az email alapján elvárt, és nem például egy főoldalon landol. Ha például arra kérjük, hogy kattintson egy video linkjére, akkor a videonak kell kattintás után elindulnia. Ha meg arra kérjük, hogy olvassa el a legutóbbi szakmai cikkünket, akkor a cikk elejére kell érkezzen átkattintás után.

Itt rögtön világos, hogy mit tegyen az olvasó.

Az email bizalmat épít az olvasóval, elmélyíti a kapcsolatot, és vásárlást generál. Az üzleti és magán olvasók is egyre hozzáértőbbek. Egy általános tömeges email nem fog kiemelkedni a postafiókokban már amúgy is meglévő reklámzajból.

Az email marketing  eszközök, amennyiben még ügyfélkezelő rendszerrel is össze vannak kötve, képesek releváns, megszemélyesített, személyre szóló emaileket küldeni, amik aztán konverziót fognak kiváltani. Mindenkinek küldött egyenlevél helyett küldjön célzott üzeneteket olyanoknak, akik bizonyos weboldalakat meglátogattak, űrlapot töltöttek ki, illetve az értékesítési folyamat egy adott pontján vannak.

Mindezt kutatások is alátámasztják. Az Aberdeen Group jelentéséből kitűnik, hogy a személyre szóló email üzenetek növeli annak esélyét, hogy a címzett átkattint (+14%), és hogy vásárol (+10%).

Szeretne hatékony email kampányokat? Itt kérhet konzultációt >>>

A konzultáció során arról fogunk beszélni, hogyan használhatja ki a tömeges email küldést a legjobban, illetve milyen, még hatékonyabb email marketing módszereket érdemes bevetni:

  • Hogyan személyesítsük meg a marketing emailünket?
  • Hogyan küldhetünk célzott üzeneteket, hogy jobb konverziót érjünk el?
  • Hogyan teszteljük az emailjeink hatékonyságát és hogyan optimalizáljuk kampányainkat?

 

Legújabb cikkek

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!