Hogyan érti a Google a szöveget?

 Kategória: keresőoptimalizálás

Tanácsadásaim során sokat beszélünk az olvashatóságról. Ez fontos eleme a jó SEO-nak. A szövegnek meg kell felelnie a felhasználók igényeinek és segít a rangsorban előre kerülni. Azonban ritkán beszélünk arról, hogy a Google és más keresőmotorok hogyan olvasnak és értenek meg szövegeket. Ebben a bejegyzésben kiderül, mit tudunk arról, hogyan érti a Google és hogyan elemzi az online szöveget, és főleg, mit kell tennünk azért, hogy a látogatók mellett a Google is szeresse az oldalunkat.

Egy nem túl régi weboldal elemzési igény során az érdeklődő weboldal-tulajdonos ezt írta: “Amit nem értek, az a meta kulcsszó dolog…Sok helyen (online elemzések) találkoztam azzal, hogy ez a meta kulcsszó dolog használata felesleges, mert a gugli már nem foglalkozik vele. Most akkor kell vagy nem? Valamint a kulcsszó sűrűség ami a leírások alapján 1 és 3 százalék közötti értéket határoz meg…

Hogyan érti a Google a szöveget? Biztosak vagyunk benne, hogy a Google megérti a szöveget?

Tudjuk, hogy a Google bizonyos mértékig megérti a szöveget. Gondoljon bele: az egyik legfontosabb dolog, amit a Google-nak meg kell tennie, a keresési sávba beírt kifejezésekhez megfelelő keresési eredményeket kell párosítania. Egyértelmű, hogy a Google a szöveget valamilyen módon olvassa és értékeli.

Mi az aktuális állapot?

Őszinte leszek. Nem tudjuk, hogy a Google hogyan érti a szövegeket. Az információ egyszerűen nem áll rendelkezésre, és a keresési eredmények alapján is tudjuk, hogy még sokat kell ezen dolgozni. De itt van néhány nyom, hogy levonhassuk a következtetéseket. Tudjuk, hogy a Google nagy lépéseket tett a kontextus (szövegösszefüggés) megértésében. Azt is tudjuk, megpróbálja meghatározni, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a szavak és a fogalmak. Honnan tudjuk ezt? Egyrészt a Google által az évek során benyújtott szabadalmak elemzésével. Másrészről észrevettük, hogy a tényleges keresési eredmények oldalai megváltoztak.

Szó beágyazás

Az egyik érdekes technikát, amelyet a Google szabadalmaztatott és dolgozott ki, nevezzük szó beágyazásnak. A cél lényegében az, hogy megtudja, milyen szavak kapcsolódnak szorosan más szavakhoz. Ez történik: a számítógépes program bizonyos mennyiségű szöveget kap. Ezután elemzi a szavakat a szövegben, és meghatározza, hogy milyen szavak fordulnak elő együtt. Ezután minden szót egy sorszámra fordít. Ez lehetővé teszi, hogy a szavak egy térben jelenjenek meg egy diagramban, például egy szóródási diagramban. Ez az ábra azt mutatja meg, hogy milyen szavak kapcsolódnak össze. Pontosabban, ez mutatja a szavak közötti távolságot, mint egy szavakból álló felhőt. Így például egy szó, mint a „kulcsszavak” sokkal közelebb kerülne a „tartalomírás”-hoz ebben a térben, mint a „konyhai eszközök”-höz.

Érdekes, hogy ezt nemcsak szavak, hanem kifejezések, mondatok és bekezdések esetében is megteheti. Minél nagyobb az adatállomány, amit a program kap, annál pontosabban képes kategorizálni és megérteni a szavakat, és kidolgozni, hogyan használják őket, illetve mit jelentenek. És gondolja csak el, a Google-nak van egy adatbázisa az egész internetről. Ilyen adathalmaz segítségével megbízható modelleket hozhat létre, amelyek megjósolják és értékelik a szöveg és a környezete értékét.

Kapcsolódó entitások

A szó beágyazástól csak egy kis lépés vezet a kapcsolódó entitások fogalmához. Vessünk egy pillantást a keresési találatokra, hogy bemutassuk, hogy a kapcsolódó entitások milyenek. Ha beírja a keresőbe, hogy „tészta fajták”, akkor találati lista tetején ezt láthatja: egy „tészta változatok” címsor, amely számos bővített kártyát tartalmaz tésztafélékről. Ezeket a tésztafajtákat még a „szalag tészta”, „cső alakú tészta” és számos más tészta altípusba is besorolják. Rengeteg hasonló találati oldalt láthatunk, amelyek tükrözik a szavak és fogalmak egymáshoz való viszonyát. Ezeken a találati oldalakon már nem csak a keresőkifejezést leggyakrabban tartalmazó oldalak lesznek felsorolva, hanem a kereső el is vonatkoztat, további lehetséges téma-irányokat mutatva.

google entitások tészta típusai

 

Gyakorlati következtetések

Most mindez két nagyon fontos ponthoz vezet:

  1. Ha a Google valamilyen módon megérti a kontextust, valószínűleg a kontextust is értékelni fogja. Minél jobb a Google-nál tárolt példánya az adott fogalomnak a kontextusban, annál jobb az esélye előre kerülni. Tehát a gyenge tartalom, korlátozott kontextussal, hátrányos helyzetbe kerül. A szövegnek teljesen le kell fednie a témát. Rég elmúlt az ideje a kulcsszó-halmozásnak!
  2. A könnyebb szövegek, amelyek egyértelműen tükrözik a fogalmak közötti kapcsolatokat, nemcsak az olvasók javát szolgálják, hanem segítik a Google-t is. Nehéz, inkonzisztens és rosszul strukturált írás nehezebben érthető akár az emberek, akár a gépek számára. Segítséget nyújthat a keresőmotornak a szövegek megértéséhez:
    • Jó olvashatóság (azaz a szöveg lehető legegyszerűbb olvasása anélkül, hogy az üzenet átvitelét veszélyeztetné).
    • Jó struktúra (azaz egyértelmű bekezdések és átmenetek hozzáadása).
    • Jó kontextus (vagyis olyan világos magyarázatok hozzáadása, amelyek a témáról már ismert tudáshoz képesti különbséget mutatják meg).

Minél jobban csinálja a fentieket, annál könnyebb lesz a felhasználók és a Google számára megérteni a szöveget és azt, amit megpróbál átadni. Különösen azért, mert úgy tűnik, hogy a Google alapvetően egy olyan modellt próbál létrehozni, amely utánozza az emberek nyelvét és információ-közlését. És persze igen, a kulcsszó hozzáadása a szöveghez még mindig segít a Google-nak, hogy illeszkedjen a keresésekhez.

A Google jó olvasó akar lenni

A Google egyre inkább olyan, mint egy tényleges olvasó. A jól strukturált és könnyen olvasható tartalmú, és a témakörbe egyértelműen beágyazott tartalmak írásával javíthatja esélyeit a keresési eredményekben.

 


Nem tudja, hol a weboldalában a hiba? Kérje az INGYENES WEBOLDAL ELEMZÉST!


Nem tökéletes vagy nincs is weboldala? Jöjjön el egy KONZULTÁCIÓRA!


Már tudja is, mit akar? Kérjen ajánlatot:

Korábbi cikkek
kötelező vállalati honlapstorytelling